wereldsteden bezoeken - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Edith en Jeroen - WaarBenJij.nu wereldsteden bezoeken - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Edith en Jeroen - WaarBenJij.nu

wereldsteden bezoeken

Door: Jeroen en Edith

Blijf op de hoogte en volg Edith en Jeroen

18 Juli 2014 | Singapore, Singapore

In de laatste weken/maand in India is het regenseizoen in het zuiden. Dus we gebruiken deze tijd om nog even het mooie weer op te zoeken elders in het land of in het buitenland. En waar beter dan een aantal favoriete wereldsteden bezoeken!! Achtereenvolgens zijn we in Singapore (21-24 juni), Mumbai (27-29 juni) en Kuala Lumpur (19-21 juli) geweest.

Singapore
Ja, af en toe is het toch wel fijn om buiten India te zijn. Het is natuurlijk een geweldig land met leuke mensen, maar de drukte en chaos van India ervaar je het beste als je je eenmaal in een andere miljoenenstad bevindt buiten India en dan merkt hoe rustig het daar eigenlijk is. Ja, op zulke momenten lijkt ook Singapore maar een stoffig dorp.

Laten we beginnen met vertellen dat we een wel erg goede deal hebben gesloten voor de overnachtingen in het Marina Bay Sands hotel. Voor de mensen die dit niet kennen, dit is een van de beroemdste hotels in de wereld, alleen al vanwege het feit dat bovenop het hotel een compleet park is aangelegd met mega zwembad, restaurants en palmbomen, met waanzinnig uitzicht op de skyline van Singapore. En dat allemaal op 200 meter hoogte. En ja, het zwembad is een infinity pool, dus als je over de rand hang, kijk je 200 meter naar beneden… Op een van de foto’s zie je het uitzicht vanuit het zwembad. Eigenlijk was dit een van de gaafste hotelervaringen die we ooit hebben gehad, want je blijft je ogen uitkijken zo groot en apart is het. En om het allemaal nog beter te maken, hebben ze bijvoorbeeld ook een 5-tal restaurants wat ze celebrity restaurants noemen, en wat zoveel betekent als dat deze restaurants onder vleugels van internationaal bekende sterrenchefs vallen (bijvoorbeeld Wolfgang Puck).

Maar hoe leuk een hotel ook mag zijn, het blijft uiteindelijk toch maar een hotel, dus we zijn ook dingen gaan ondernemen. De eerste dag nog niet zoveel. Beetje rondkijken in de omgeving van het hotel, waar we onder andere de beroemde Merlion aantreffen, het water spuwende symbool van Singapore. Daarnaast is de omgeving van Marina Bay ook leuk om te zien met alle hoge gebouwen, het Durian-vormige conferentiecentrum en de restaurantjes. ’s Avonds zijn we naar het Japanse deel van de celebrity restaurants gegaan, heerlijk gegeten (nog nooit in ons leven zo’n grote sushi rol gezien, ongeveer 8cm in doorsnede).

De dag erna begon de ochtend bewolkt, hm niet goed, dus maar even rondlopen. Tegenover het hotel was een soort “park” met kunstmatige “bomen”. Grote ijzeren constructies die langzaam begroeid worden met planten en ’s avonds licht geven. Apart om te zien, en wat blijkt als we er rondlopen, het is één groot biologisch programma. Een volledige waterzuiveringsinstallatie, bio energiesystemen die een groot deel van de stad van energie voorzien, ook bussen en zo en nog zo een aantal dingen. Tegen de middag begon de zon weer te schijnen en dus zijn we lekker op 200 meter hoogte aan het zwembad gaan liggen.

De laatste volledige dag zijn we naar de Singapore Zoo geweest, een van de allermooiste dierentuinen op de wereld. Dieren hebben relatief veel ruimte en vooral de apen kunnen ook vrij ronddwalen, zo ook de orang oetangs!! Vrij apart is ook de leefruimte van de witte tijgers. Wat heet, er zit dus geen hek tussen de tijgers en de bezoekers. Het enige wat nodig is, is 3 meter diepe greppels van een meter of 6 breed. Daar durven ze niet over heen te springen en dus heb je vrij uitzicht op de dieren zonder hekwerk. Het zal je maar gebeuren dat een van de tijgers zich over zijn angst heen zet…de gemiddelde tijger kan namelijk makkelijk 6 meter overbruggen in 1 sprong. Na urenlang in deze mooie zoo te hebben rondgedwaald, gaan we richting hotel. Nog even aan het zwembad liggen en dan een hapje eten in Clarke Quay, een van de gezelligste plekken in Singapore. Een aaneenschakeling van restaurantjes aan het water en een plek om mensen te kijken. Het idee was om hier te eten en dan terug naar het hotel om voetbal te kijken, want het is vanavond Nederland – Chili. Maar wat blijkt, in zo’n beetje elke bar kun je op groot scherm voetbal kijken. Dus dan is dit wel een betere plek dan de hotelbar. Zo gezegd, zo gedaan, eerst lekker tapas gegeten en daarna een plekje zoeken op een terras voor een groot scherm. Tijdens het zoeken naar een geschikte plek hebben we nog wel een rare gewaarwording: In Singapore, lopend langs een Mexicaans restaurant knalt opeens André Hazes uit de speakers!! Jaja…. Uiteindelijk vinden we een goede plek bij een Ierse Pub en weten we zelfs een plekje vooraan bij het scherm te veroveren. Langzaam vult het terras zich met supporters en de uiteindelijke stand: allemaal Nederland supporters (inclusief de mensen uit Singapore zelf, en 1 Chileen… En ja, het grootste deel van de wedstrijd had hij een grote mond en konden we goed met hem lachen, maar zo rond de 72e minuut werd hij toch stil. Wel zo sportief dat hij ons na de wedstrijd een hand gaf en ons een goede terugreis wenste 

Het einde van een mooi weekend weg, en de volgende dag vliegen we –na nog even aan het zwembad te hebben gelegen, want we kunnen er geen genoeg van krijgen- weer terug de echte drukte in!

Mumbai
Waren jullie daar voorgaand jaar niet ook geweest? Ja, dat waren we, maar toen hebben we 1 ding helaas niet kunnen doen en dat was reden genoeg om terug te gaan. Daarnaast was het voor Tim een afscheidsweekend en voor Zanaïda (nieuwe rotator) haar eerste weekendje weg binnen India dus reden genoeg. Op vrijdagavond dus vanuit kantoor richting vliegveld met z’n vieren, daar snel een hapje eten en hop het vliegtuig weer in. Een klein uurtje later landen we alweer en dan met de taxi richting hotel. Piepkleine taxi (voor de liefhebbers, een tata indigo) met z’n vieren, zonder ruimte voor bagage. Onze koffers gingen dan ook op het dak van de taxi (zou dat wel goed gaan met al die kuilen in de weg, ze liggen namelijk niet vast), Edith comfortabel voorin en Tim, Zanaïda en Jeroen op een kluitje achterin, tja verschil moet er zijn!! (de meeste mensen willen niet voorin zitten, er wordt namelijk altijd erg kort overal langs gereden, Zanaïda had een paar “oeh” en “ah” kreten!!). Later die avond maar meteen even de bar uitgecheckt, waarbij Tim en Jeroen er rijkelijk laat achter kwamen dat de corona’s meer dan EUR 10 per stuk kosten, auw…Een mooi uitzicht over de stad en vervolgens ons heerlijke bed in om de dag erna fit te zijn om een tourtje door de stad te doen.

Met een uitgebreid ontbijt achter de kiezen konden we richting de Gateway van India en Colaba Causeway. Wanneer je dan met een groepje bent kun je goed zien wie er al wat langer in India rond loopt en wie niet. Grappig om te zien dat je je steeds makkelijker begeeft tussen de “starende” Indiërs, de mannetjes met verkooptrucs en de bedelende kinderen (ja, klinkt hard maar anders houd je het niet lang vol in India). Na met z’n allen weer de Indiase economie te hebben gestimuleerd en de nodige souvenirs te hebben ingeslagen was het tijd voor een heerlijke Indiase lunch. Jeroen en ik wisten al snel dat het café Leopold ging worden. Dat is geregeld in het boek “Shantaram” voor gekomen (voor de liefhebbers, een erg goed boek over India) en is ook het oudste café van de stad. Daar hebben we dus lekker uitgebreid butter chicken, rijst en naan gegeten met een mango lassi om af te koelen van de hitte, want wat was het warm in de stad en dat terwijl het regenseizoen eigenlijk al gestart was. Leuk detail om achteraf te weten: Mango zorgt voor opwarming van het lichaam, dus echt afkoelen is er niet bij  De namiddag lekker gerelaxed bij het zwembad en vervolgens klaar gemaakt om Japans te eten. Die mogelijkheid hebben we in Hyderabad niet, dus als je een kans hebt dan moet je deze grijpen. Vervolgens wilden we graag de rooftopbar van voorgaand jaar opzoeken, maar die was vanwege onderhoud tijdens het regenseizoen gesloten. Jammer, maar ons eigen hotel had ook een mooie bar op hoogte dus daar hebben we nog een drankje (of 2) genuttigd en de wk-voetbalwedstrijd van die avond half gevolgd.

Tja, en dan het zondagochtend programma. Dat was waarvoor we naar Mumbai waren gekomen. Zoals jullie wellicht weten is Mumbai met name bekend vanwege de grootste sloppenwijk van India, een van de grootste sloppenwijk van de wereld en een (omstreden) eerste plek in Azië, Dharavi. Dat was het derde en laatste punt wat nog echt op ons “verlanglijstje” stond. En dat hebben we geweten. Eigenlijk is het niet te omschrijven wat je daar allemaal hoort, beleeft, ruikt en ziet. Toch zullen we het proberen. De gids die ons leidde had zelf jarenlang in de sloppenwijk gewoond en op dit moment wonen er nog steeds familie en vrienden van hem waardoor hij eigenlijk ontzettend geschikt was voor de job. De organisatie waar hij voor werkt doet ontzettend goed werk. 80% van de opbrengst van de rondleiding en 100% van de opbrengst van souvenirs die je er kunt kopen gaat naar de gemeenschap, waaronder onderwijs voor de kinderen in Dharavi. En dan Dharavi zelf, dit bestaat uit een bedrijvengedeelte en een woongedeelte. Het woongedeelte bestaat dan weer uit gedeeltes voor Hindoes, Moslims en andere geloven (de scheiding is met name ontstaan na de religierellen van een aantal jaren geleden. Het bedrijvengedeelte huisvest de grootste recyclebusiness van India. Bijna 90% van al het plastic in Mumbai bevindt zich in Dharavi en wordt gerecycled. Allemaal erg indrukwekkend!! En ondertussen verteld de gids van alles over het leven in Dharavi en we krijgen de indruk dat de term sloppenwijk voor een groot deel niet meer van toepassing is op Dharavi. Waarom niet? Omdat het typerende beeld van hutjes met zeil als dak en tentje om in te leven hier voor een groot deel niet in past. De meeste gebouwen zijn van beton. Oké, ze zijn klein, geen stromend water en instabiele elektriciteit, maar het is tenminste een vast dak boven het hoofd. Daarnaast wonen er niet alleen arme mensen. Ook de mensen die in Dharavi zijn opgegroeid, maar een goede baan hebben gevonden, blijven hier vaak wonen vanwege hun familie. Dit betekent dat er ook doktoren, advocaten en andere rijke mensen wonen, tot en met miljonairs aan toe (rupees wel te verstaan). Het is eigenlijk meer een over-over-overbevolkt gebied met alle gevolgen van dien. Dit komt ook door de vele projecten die er in de loop van de jaren zijn geweest, de een met meer succes dan de ander. Ook de overheid probeert stukje bij beetje grip te krijgen op Dharavi, maar dat wordt ze niet in dank afgenomen door de mensen. Een aantal jaren geleden is geprobeerd om grond vrij te maken van bebouwing om daar vervolgens grote flats neer te zetten voor de mensen. Echter, niemand wil er wonen vanwege de slechte kwaliteit van de bebouwing en mensen voelen zich veiliger in hun 1 kamer huisjes op de begane grond. Dat zit de overheid dwars, omdat de grond van Dharavi tot de duurste grond in Azië behoort, vanwege de perfecte ligging bij het spoor.

De tocht door de straatjes (sommigen niet breder dan 1 klein persoon) was geweldig. Zoveel te zien en te ruiken (afval, wierook, eten, dieren). Natuurlijk laten ze toeristen niet de aller slechtste delen zien, en ja we hebben ook kinderen zien rondstruinen op bergen afval. Maar toch was het een mooie ervaring om dit met eigen ogen te zien. Dan waarderen we weer extra wat we zelf hebben, al zijn er natuurlijk ergere sloppenwijken in de wereld.

Een goede afsluiting van dit weekend. Na nog even gegeten te hebben en relaxen bij het zwembad, is het alweer tijd om te gaan. En met de ervaring van de heenreis in het achterhoofd, kiezen we ook nu weer voor een klein taxi met de bagage los in de rekken bovenop de auto. Mooi toch!!

Kuala Lumpur en Penang
In ons één na laatste weekend gaan we nog een laatste trip maken. En we gaan er een lang weekend van maken in Penang en Kuala Lumpur, deze laatste onze favoriete bestemming. Vrijdag op zaterdag nacht vliegen we naar Penang waar we einde ochtend aankomen in het hotel. Na ingecheckt te hebben wachten ons twee relaxte dagen. We zijn al eens op Penang geweest en hebben het eiland gezien, dus deze keer komen we voor het strand. Dus zee, strand, bedje, boekje, drankje en gaan maar. Heerlijk even relaxen. Daardoor vliegen de twee dagen wel voorbij, maar genieten doen we.

Op zondagavond laat vliegen we naar KL, waar we in hetzelfde hotel slapen als de vorige twee keren met de Petronas Twintowers aan de overkant van de straat. Na een goede nachtrust staan ons nog 2 dagen KL te wachten. De planning: 1 dag shoppen (het is sale) en 1 dag naar Batu Caves, de Hindoe tempels. En zo gezegd zo gedaan. Lekker rondstruinen langs de winkels, afgewisseld met een lekker drankje op het terras. ’s Avonds lekker eten bij een Mexicaan in de Changkat Bukit Bintang, dé restaurantstraat van KL. De dag erna met de taxi naar Batu caves. Een groot grottencomplex met binnenin een hindoe tempel en buiten een 36m hoog gouden beeld. Erg leuk om te zien (hadden we in 2006 ook gezien, maar nu konden we nog eens op ons gemak rondkijken). De omgeving leek wel klein India, de tempel, de beelden, de shopjes, de muziek die uit luidsprekers tettert. Eenmaal terug in het hotel is het tijd om te gaan opfrissen, nog even tapas eten en dan op naar het vliegveld voor de terugweg. Weer een einde van een mooie trip!! De volgende trip gaat via Dubai terug naar huis…

• 29 Juli 2014 - 11:39

Monique Krijgsman:

Wow, het hotel in Singapore - heb ik al veel van gehoord via Singapore internet-kennissen en het was laatst op televisie. Tof dat jullie er geweest zijn! Bofkonten :)
    Hele goede reis en snel tot ziens!

• 29 Juli 2014 - 13:07

Marian En Jo Bosch:

Wat een ervaringen weer.
    we wensen jullie een goeie thuisvlucht en tot snel.

• 29 Juli 2014 - 14:02

Ton:

Vet, dat hotel in Singapore! Jullie genieten er weer volop van zo te lezen!

• 30 Juli 2014 - 17:06

Annelies Dullens:

Hallo wereldreizigers.

Voor de 2 de keer hebben we kunnen genieten op afstand van jullie prachtige reisverhalen en foto, s.
    Voor de 2 de keer gaan jullie een super half jaar afsluiten, tijd om iedereen vaarwel te zeggen.
    Wat zullen ze jullie gaan missen.
    Maar met zoveel indrukwekkende bagage, souvenirs in de koffers hoop ik dat het afscheid niet te zwaar valt.
    We hopen op een voorspoedige vlucht en tot snel.

Gr, Vanuit Geverik pap en mam.

• 31 Juli 2014 - 19:51

Roos En Hub Dirx:

fantastisch deze reis verslagen we wensen jullie een hele goede reis
    groetjes van uit geverik

• 03 Augustus 2014 - 22:17

Jo En Beppie :

hallo Edith en Jeroen.Welkom weer terug in ons kikkerland na een half jaartje India.wat een ontvangst op Schiphol met zoveel Fam. zelf de kleine Liam was daar.Geniet nog effe voor jullie weer aan het werk gaan.Vele groetjes Jo en Beppie