Nepal – het dak van de wereld - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Edith en Jeroen - WaarBenJij.nu Nepal – het dak van de wereld - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Edith en Jeroen - WaarBenJij.nu

Nepal – het dak van de wereld

Door: Jeroen

Blijf op de hoogte en volg Edith en Jeroen

01 Mei 2014 | Nepal, Kathmandu

1 mei is een nationale feestdag in India (dag van de arbeid). Aangezien dit op een donderdag is, levert dat een mooie op een lang weekend door de vrijdag ook vrij te nemen.

Tijd voor een nieuwe mooie trip dus. En een van de plekken die al sinds vorig jaar op de verlanglijst staat is Nepal, Kathmandu. Tijdens het boeken komen we erachter dat de zondag vluchten uitverkocht zijn, dus dat wordt maandag terug. In totaal zijn we er dan van donderdag t/m maandagochtend, hè wat vervelend nou…

Donderdagochtend eerst met het vliegtuig naar Delhi en daarna een overstap richting Kathmandu. De vlucht is prima, behalve zodra we Nepal in vliegen. Daar lijkt het weer niet al te best te zijn, en wat blijkt, de volledige Kathmandu vallei is een groot slechtweergebied. Dus na een turbulente landing, waarbij we geen topje Himalaya gezien hebben, zijn we blij dat we weer op de grond staan.

Ondanks de bewolking zien we wel dat we in een spectaculair mooi landschap zijn terecht gekomen. Mooie groene terrassen en veel laagbouw omgeven door een bergring. Maar bij voorbaat is het al wel duidelijk: een rondvlucht over de Himalaya gaat er niet inzitten voor ons helaas…

Eenmaal in het hotel aangekomen is het al halverwege de middag en besluiten we om wat te gaan lopen. Buiten op straat wacht een leuke verrassing, we zitten namelijk midden in het “happening” deel van Kathmandu en het blijkt één groot backpackersoord te zijn. Dat geeft meteen al een hele relaxte sfeer aan de omgeving wat de ervaring alleen maar nog beter maakt. We struinen wat langs de vele winkeltjes en kraampjes en we hebben al in de gaten dat deze plek niet erg bevorderend gaat zijn voor de ruimte in onze koffer. In een zij-zij-zijstraatje vinden we een leuk kraampje waar ze Dé beste gerechten verkopen, getuige de dikke rij met mensen die staat te wachten voor hun eten. Een piepklein tentje (zelfs de kleinste frietkraam van Nederland in Den Haag is er groot bij) van ongeveer 2,5 m2 verkoopt chicken wraps, falafel, Franse frietjes en nog veel meer, allemaal vers klaargemaakt terwijl u wacht. Ondertussen een praatje maken met de rest van de reislustige wereldbevolking, Duitsers, Australiërs, Portugezen en zo nog wat.

Na het eten nog wat verder struinen en dan kunnen we ons eigenlijk niet meer zo goed inhouden, ze hebben zo veel leuke dingen hier, voor praktisch helemaal niets. Leuke armbanden, wijde broeken, tassen in alle soorten, maten en kleuren. Voor het begrip, een wijde kleurrijke broek kost omgerekend 4 euro. OK, je moet hem niet met je andere kleren in de wasmachine stoppen, maar toch… Aangezien je je toch een beetje moet aanpassen aan de rest van de mensen kopen we alvast wat leuke broeken die we de rest van de dagen aan kunnen.

Na eenmaal de moderne hippie-look te hebben aangeschaft, is het tijd om aan het avondeten te gaan denken. We hadden de eerste avond nog geen zin om verder de stad te gaan afstruinen op zoek naar eten, maar in de buurt van ons hotel waren zo veel restaurants dat dit ook niet nodig was. De eerste avondmaaltijd in Nepal wordt dus ook echt Nepali eten. Een leuk, klein restaurantje waar al wat meer mensen zitten (doorgaans een goede graadmeter dat het eten in ieder geval binnen te houden is…). We bestellen dumplings en palak paneer (deze laatste kennen we ook uit India). Na een paar druppels besluiten we vast uit voorzorg naar binnen te verkassen, en dat was geen moment te vroeg. 10 seconden later komt er een halve zondvloed uit de lucht. Regenbui nr 1. Een lekkere maaltijd, waarna we vroeg ons bed in gaan, omdat het een lange dag is geweest. En de volgende ochtend weer vroeg uit de veren om de stad te verkennen.

Op vrijdag staan de bezienswaardigheden van Kathmandu zelf op de planning. De meest bekende het Durbar plein met alle tempels en andere heiligdommen. Na een lekker ontbijt gaan we op pad. Maar na 5 minuten gelopen te hebben, begint het wederom te regenen. We gaan schuilen op een verkeersplein (voor zover je in de nauwe zand/stenen straatjes van een verkeersplein kunt spreken). Toch wel vermakelijk om het dagelijks leven vanuit een droog plekje te kunnen aanschouwen, dus Jeroen vermaakt zich prima met de camera.

Na een toch wel erg lange regenbui, wordt het iets droger en gaan we verder. Wat blijkt, we waren er al bijna. Durbar plein is zoals we het ons hadden voorgesteld, heel veel tempels, nog meer tempels en oh ja… tempels. Eerlijk is eerlijk, boeddhistische tempels zijn eigenlijk wel mooier dan Hindu tempels, dus deze overdaad aan tempels vinden wij wel prima. Verder hebben ze er nog het huis van de Kumari (de heilige levende godin in de vorm van een klein meisje), restaurantjes en een paleis. Dus veel rondlopen, bekijken en ondertussen even stoppen voor een kop thee/koffie in een erg goede koffiebar. Het klaart ook goed op, dus de truien kunnen uit want de zon schijnt weer lekker.

Halverwege de middag zijn we klaar met rondkijken en lopen we terug naar de wijk bij ons hotel (Thamel). Daar gaan we toch maar weer even in het kleine kraampje een chicken wrap halen (gisteren hadden we wat anders), en die smaakt uitstekend. Nog een beetje rondstruinen, gewoon omdat het een erg prettige plek is om rond te lopen… Aan het einde van de dag gaan we lekker pizza eten en dan zit de vrijdag er alweer op.

Op zaterdag staat Bhaktapur op de planning. Dus na het ontbijt nemen we een taxi naar deze buurstad van Kathmandu. Ondertussen zien we al een mooi deel van de vallei. Eenmaal aangekomen ziet het Durbar plein van Bhaktaput er op het eerste oog hetzelfde uit als in Kathmandu. Hier gaan we ons dus wel vermaken. En naast het Durbar plein heeft Bhaktapur nog een aantal andere mooie pleinen, allemaal verbonden door kleine winkelstraatjes met nog meer tempels en andere bezienswaardigheden. Kathmandu en omgeving lijkt eigenlijk wel een groot openluchtmuseum waar op sommige plekken de tijd lijkt te hebben stilgestaan. Al gauw hebben we ontdekt dat we ongeveer gelijk oplopen met een aantal andere toeristen die een gids hebben. Handig om even achteraan te blijven lopen dus, zodat we ook alle achterafplekjes zien. Als we bij een ander groot plein komen, besluiten we om toch maar even af te haken en gezellig wat te drinken met goed uitzicht van boven op het plein.

Na het drinken gaan we weer verder en komen we langs allerlei mooie bezienswaardigheden, de meeste tempels. Tussen de middag komen we bij een groter plein met een enorme piramide-achtige tempel. Op het plein kunnen we ook eten in een van de oudste huizen van Nepal. Een klein smal bouwwerk met toch wel 4 verdiepingen, waar ze erg lekker eten verkopen. We besluiten buiten op het terras te gaan zitten. En wat blijkt, als we gaan zitten betrekt het weer en komt even later de zoveelste stortbuit naar beneden. Mooi gezicht van bovenaf, iedereen te zien wegvluchten voor het water, behalve een paar die hards. Aangezien het terras overdekt is, hoeven we niet weg, alleen een klein beetje opschuiven omdat het ook nogal hard onze kant op waait. En ondertussen lekker genieten van een goed bord Chicken Chowmein.
Het einde van de lunch valt precies samen met het opklaren van het weer, dus we kunnen weer verder…

Na alles gezien te hebben in Bhaktapur vinden we een taxichauffeur die ons wel wil terugbrengen naar Kathmandu, met een omweg via de Boudhanath stoepa en Pashupatinath tempel. De laatste daar komen we eerst. Maar gezien de (voor Nepal) erg hoge toegangsprijs voor een tempel die op het eerste ogenblik niet mooier lijkt dan wat we tot nu toe gezien hebben, blijft het voor ons bij een beetje rondkijken en na 20 minuten toch maar weer verder naar de stoepa. Tijdens het rondlopen krijgen we ook de indruk dat de omgeving rond de tempel niet erg veilig is (veel “onguur” uitziende types en erg veel junks langs straten). Niet dat we er hinder van ondervinden, maar het valt wel op.

Na een korte rit komen we bij de Boudhanath stoepa (of Bodnath). Deze enorme stoepa met zijn donderden gebedsvlaggen is een van de topattracties van Nepal. En het maakt het waar… De stoepa is voor een groot deel met goud bedekt en de enorme touwen met gebedsvlaggen zijn indrukwekkend.

’s Avonds gaan we lekker eten in een steakrestaurant. Goed vlees!!
Op zondag staat er nog één plaats op de planning, Patan. Patan ligt tegen Kathmandu aan en daar kunnen we dus makkelijk met de taxi komen. In principe is Patan hetzelfde als de pleinen van Kathmandu en Bakhtapur, maar toch leuk om te bekijken. Als we aan komen schijnt de zon nog lekker. Maar als we even later op een terras wat drinken, regent het al stevig. Nadat het weer droog geworden is, gaan we verder de stad verkennen. Wederom mooie tempels en gebouwen. We lunchen in een restaurantje in het paleis. Lekker buiten op het terras. Maar aan het einde van de lunch komt de hemel weer naar beneden. En dat is het begin van een interessante middag. Want niet lang na de lunch moeten we schuilen in een van de tempels. De tempels hebben mooi uitzicht over het plein en bieden onderdak tegen de stortbuien die naar beneden komen. In een mum van tijd staan de straten onderwater en verandert de hoofdstraat langs het plein in een snelstromende rivier. En aangezien de straat een klein afstapje heeft, levert dit nogal eens leuke taferelen op. We zullen in ieder geval niet snel meer iemand volledig kopje onder zien gaan midden op straat. Gelukkig kon ze er zelf ook om lachen…
Uiteindelijk hebben we zo’n 3,5 uur naar de regen gekeken en waren we blij dat we uiteindelijk een taxi terug konden krijgen (niet nadat we de “rivier” moesten oversteken en dus natte sokken hadden gehaald…). We waren in ieder geval blij dat we alle dingen gezien hadden die we wilden zien. Dus ’s avonds nog even lekker gegeten in een Ierse pub-achtig restaurant en toen zat de trip er alweer op. Maandagochtend vroeg op voor de terugvlucht richting Hyderabad.

Dus veel regen en geen Himalaya gezien, maar toch was het een fantastische trip!

We lopen een beetje achter met onze verhalen, dus binnenkort volgen meer updates...

Doei!

• 02 Juni 2014 - 14:21

Annelies:

Ondanks de hevige regenbuien toch heel veel gezien en weer veel culinaire gerechten geprobeerd.
    Ja natuurlijk verleidelijk allemaal wat je tegen komt onderweg aan kleding en souvenirs, en daar wil het thuisfront ook nog wat van meepikken

Hier is alles okay , liefs en gr van pap en mam.

• 04 Juni 2014 - 19:58

Jo En Beppie:

dit is weer en leuk reisverslag,en een leuke weersvermelding.geniet nog maar .we horen en lezen straks weer verder. groetjes Jo en Beppie

• 05 Juni 2014 - 10:19

Mieke:

Hoi hoi,

Wat een gaaf uitje weer!! het is ongelofelijk wat jullie toch allemaal zien en meemaken.
    Ik begin te denken dat ik er toch wel eens heen zou willen. Wie weet ooit?

Ik ben benieuwd naar het volgende verslag, want dat zal wel over Abu Dhabi gaan.

Lieve groeten weer. Mama/Mieke