Back home - Reisverslag uit 's-Gravenhage, Nederland van Edith en Jeroen - WaarBenJij.nu Back home - Reisverslag uit 's-Gravenhage, Nederland van Edith en Jeroen - WaarBenJij.nu

Back home

Door: Edith en Jeroen

Blijf op de hoogte en volg Edith en Jeroen

03 September 2013 | Nederland, 's-Gravenhage

Na nog een heerlijke twee dagen in Dubai te hebben gerelaxed zijn we weer terug op Nederlandse bodem. Er stond een welkomstcommite voor ons klaar. Erg leuk! Bedankt allemaal!! Het zal wel even wennen worden, maar op dit moment zijn we na drie dagen Nederland alweer aardig in ons normale ritme. Als afsluiting hadden we graag onderstaand in het vliegtuig op de terugweg gepost. Helaas zat dat er even niet in.

Verder willen we jullie bedanken voor het volgen van onze belevenissen en het sturen van de reacties en de skypegesprekken. Maakt het nog leuker om dit blog bij te hebben gehouden.

Hopelijk zien we jullie allemaal snel weer "live".

Groetjes,
Jeroen en Edith

Waar ben je allemaal geweest de afgelopen 7 maanden?

Jeroen & Edith: Dubai (2x), Mumbai, Hyderabad, Agra, Cochin, Chennai, Bangalore, Bhubaneshwar, Kurella, Kuala Lumpur, Bali, Muscat.

Wat vond je de leukste of mooiste plek waar je geweest bent?

Jeroen: Eigenlijk was alles echt mooi of leuk om te zien, maar als ik echt een keuze moet maken, dan is het Kurella (het dorp van de Driver om daar zijn familie te ontmoeten en dorp te zien) en Mumbai (gewoon echt een mooie stad waar veel te beleven is).

Edith: lastig, lastig! Voor mij op kantoor, want er is de afgelopen maanden echt geen dag geweest dat ik geen zin had om te werken. Verder in India denk ik Chennai, daar heb ik de mooiste tempels gezien en me ook weer voor het eerst een beetje "vrij" gevoeld na aankomst in India. Vervolgens Muscat want Oman stond al een paar jaar hoog op mijn lijstje. Echt een fantastisch land.

Hoe vond je het werken in India?

Jeroen: Het was fantastisch. De mensen zijn enthousiast en nog oprecht blij dat ze voor een bedrijf (als deloitte) mogen werken. Daardoor is het een genoegen om met ze te mogen werken, omdat je er heel veel energie van terug krijgt, ook al stellen ze ongelooflijk veel vragen en ben je 1000 dingen tegelijk aan het doen. Dat is wel even een compleet andere mentaliteit dan in NL.

Edith: geweldig! Hier kost werken net als in NL ontzettend veel energie, maar je krijgt er enorm veel voor terug. De mensen waarderen je en laten dat ook op alle manieren merken. Een voorbeeld daarvan is dat de persoon die als laatste in dienst is gekomen en maar twee weken met ons heeft samen gewerkt een mail stuurt naar onze baas in NL over hoe hij het waardeert dat hij door ons wordt aangestuurd. Verder komt iedereen elke ochtend vol enthousiasme op kantoor om de werkdag weer tegemoet te gaan. Dat is in NL helaas wel anders...

Hoe is India privé?

Edith: veel beter als verwacht. Ik had me ingesteld op een land waar ik weinig tot niet alleen kon zijn. Daarmee bedoel ik als Westerse vrouw, aangezien alleen zijn in India geen optie is!!! Dat is me echt mee gevallen, ik heb me niet onveilig gevoeld.
Er zijn alleen ontzettend veel verschillen en dus uitersten. Er zijn mensen die leven als zwervers met nul schaamtegevoel. Ze plassen langs de kant van de weg ( er is in 7 mnd tijd geen dag geweest dat ik niet iemand op straat heb zien plassen/ poepen). Verder raken ze je ongevraagd aan en blijven ze je in deze tijd echt aankijken alsof ze nog nooit een blanke hebben gezien.
Daarnaast z ijn er ontzettend rijke Indiërs. En die zijn meestal zo arrogant en egoïstisch dat het de vraag is of India niet altijd het land van de uitersten blijft.
Wij hebben er in ieder geval een supertijd gehad. Nooit willen missen en ervaringen voor het leven op gedaan.

Jeroen: India is een land van uitersten. En dat zie je overal. De mensen zijn of rijk of arm. Er is weinig echte middenstand, hoewel die nu de afgelopen jaren wel in opkomst is. Door de tegenstelling zie je op straat de dakloze zwervers naast de rijken lopen en het gaat op het oog goed samen. De mensen zijn of heel vriendelijk of ontzettend asociaal. Verder heb je plekken waar ongelooflijk veel mensen op elkaar zitten, de grote steden, en de afgelegen dorpjes met 25 huizen. De mensen zijn of heel mooi, of juist helemaal niet mooi. Vanuit mijn ogen als westerling zat er eigenlijk weinig tussenweg in. Of het is super droog en bloedheet, of het regent ontzettend hard en alles loopt onder water (er is een middenweg, en die heet Hyderabad). Je hebt hele mooie stukken stad met mooie schone straten en huizen, en je hebt stukken waar het een smerige zooi is.

Maar over het algemeen is India een indrukwekkend land. Mooi, chaotisch, en een goede bestemming voor expats want je kunt er leven als God in Frankrijk/India.

Welke verrassingen ben je tegengekomen?

Jeroen: In India wordt veel meer volgens een vaste structuur gedacht en geleefd dan ik had gedacht. Dat zie je ook bij omgang tussen Indiërs onderling. Ze kijken naar afkomst en kast (wat natuurlijk dicht bij elkaar ligt), wat volgens vaste patronen vooraf bepaald is. Maar binnen dat kader accepteren ze wel iedereen zoals hij of zij is (natuurlijk zijn er grenzen). Waar in Nederland groepjes gevormd veelal naar karakter en uiterlijk (mooie mensen gaan met mooie mensen om en "coole" mensen gaan met "coole" mensen om) doet dat in India niet terzake. Mooie, coole mensen gaan net zo om met de "kneusjes" als met ieder ander. Het draait hoofdzakelijk om iemands innerlijk en kwaliteiten dan om andere dingen. Dat is wel iets waar we in Nederland nog iets van kunnen leren (en niet alleen in Nederland).

Edith: de mensen op kantoor voeren echt een opdracht uit en hebben een vaste structuur nodig om te kunnen functioneren. Inzicht en eigen initiatief is er echt niet bij. Ze willen ook alles van hun leidinggevende horen. Ik had dit gedeeltelijk verwacht maar wel gehoopt dat dit na enige maanden zou kunnen worden verandert. Tot op heden niet...

Noem eens 3 positieve dingen van India?

Edith: het eten, de relaxedheid van de mensen en het per direct accepteren van iemand.

Jeroen: nummer 1 het eten!! En dan de onderlinge omgang van de mensen en de chaos. Ja, de chaos, want die hoort bij het land en geeft echt het gevoel dat je in India bent.

Noem eens 3 negatieve dingen van India?

Edith: Onbeschoftheid van een heel groot deel van de mensen, het langzame lopen en het niet kunnen beslissen

Jeroen: een te groot deel van de mensen is toch echt te asociaal. Mensen zorgen niet voor hun land, het interesseert ze vrij weinig of het een smeerboel is of niet. En de luiheid/laksheid van de mensen. Ze maken afspraken en dan moet je nog maar zien of dat het wel gebeurt.

Wat ga je het meeste missen?

Edith: Het team dat we hebben opgeleid, de zon en het heerlijke eten.

Jeroen: het eten, de mensen op kantoor (en Ramesh), en het heerlijke weer (altijd warm). En niet te vergeten de heerlijke Indiase chaos.

Wat ga je helemaal niet missen?

Jeroen: het gebrek aan vrijheid om te gaan en staan waar je wil (voor alles de auto nodig en weinig loopruimte).

Edith: alle drempels in het straatje van ons dorp. Ik dacht dat NL er vol mee lag, maar in India zijn ze niet te doen. De auto is ik weet niet hoe vaak op het asfalt geklapt. Verder ga ik het ook echt niet missen om als een filmster behandelt te worden, al die foto's en aanrakingen.

Wat heb je het meest gemist van NL?

Edith: heel makkelijk dit. Ik beantwoord de vraag eerst met wie ik het meest gemist heb. Mijn moeder, want die heb ik 7 maanden niet gezien en Sam natuurlijk! ( voor degene die niet weten wie Sam is, dat is ons konijn)
Verder heb ik, eerlijk is eerlijk, de materialistische zaken gemist zoals de afwasmachine en een goede wasmachine!

Jeroen: Familie en vrienden, hoewel we met de meesten wel contact hebben gehad via Skype. Het is toch leuker om ze live te zien. Voor de rest weet ik het niet zo goed, want het leven buiten Nederland was toch wel erg goed moet ik eerlijk zeggen. Ik denk de kleine dingen zoals even de straat oplopen om een boodschap te doen, een lekker broodje met oude kaas

Zou je dit nog eens willen doen?

Edith: zonder twijfel: JA! Jeroen: zeggen wij in koor!!!

Wat ga je als eerste doen als je weer terug bent in NL?

Jeroen: Als eerste ga ik zondagochtend eens even de straat op lopen en dan oversteken naar de Albert Heijn. Ja, dat klinkt raar, maar voor iemand die 7 maanden afhankelijk is geweest van de auto met Driver, is dat ongekende luxe. Het grootste deel van Hyderabad is namelijk niet gemaakt om lekker op straat rond te lopen. En daarna ga ik lekkere pasta maken om te eten. Dat is ook al 7 maanden geleden!

Edith: aha, dat klinkt voor mij als dat de zondag start met ontbijt op bed, haha. Ik ga lekker alle souvenirs nogmaals bekijken (een hele koffer vol) en de post doornemen. Daarna dienen er nog wat administratieve zaken geregeld te worden! En dan wordt er een heerlijke pasta geserveerd.

Ga je iets veranderen in je leven na deze ervaring?

Edith: iets veranderen niet echt denk ik, maar uiteraard zit er weer wat meer bagage in de rugzak die zeker van pas gaat komen. Verder hebben we wel aan ons zelf bewezen dat we in staat zijn om dagelijks samen te werken en dat we een team kunnen leiden. Dat waren twee mooie uitdagingen waar we goed in geslaagd zijn.

Jeroen: moeilijke vraag. Dat weet ik nu nog niet. We hebben een hoop dingen geleerd, maar of dat echt veranderingen gaat brengen in het leven en hoe we de dingen aanpakken, dat denk ik niet. Maar de tijd zal het leren...

Hoeveel boeken heb je gekeken en welke was de leukste?

Edith: de tel heb ik niet helemaal bijgehouden, maar zeker 25 boeken. Variërend van De expat, de vijftig tinten grijs trilogie tot John Grisham en biografieën zoals die van Andy van der Meijde. De leukste is lastig, maar Elizabeth George blijft mijn favoriete schrijfster (Mieke, bedankt nogmaals) maar de biografie van Mart Smeets (ja, ik weet het je vindt 'm geweldig of je haat 'm) en die van Zlatan vond ik ook heel gaaf. Voor het moment was het echter Shantaram aangezien het verhaal zich in India afspeelt en grotendeels waar gebeurd is. Mocht je nog iets over India willen leren en een leuk boek willen lezen; koop deze of leen het van ons!

Jeroen: ook ik heb veel boeken gelezen. Zoveel dat ik ze niet eens allemaal kan opnoemen. Een aantal van de leukste zijn inferno van Dan Brown, de laatste John Grisham (ik kan even niet meer op de titel komen) en het boek van Zlatan.

India of Nederland?

Edith: Nederland. Maar het is een aanrader om je onder te dompelen in een ander land en cultuur. Dan besef je pas hoe goed je het hebt in je eigen land. Ik houd van planning en structuur, dat kent India niet. Verder is alles lekker georganiseerd bij ons, je hoeft geen uren te wachten als je een afspraak met iemand maakt, daarentegen heeft India heerlijk weer en fantastisch eten en kent men geen stress.

Jeroen: ja, toch Nederland. Er zijn misschien andere landen die nog boven Nederland kunnen eindigen, maar India is er geen van. India was geweldig en ik zou ook zeker nog terug willen, maar er zitten ook veel nadelen aan het land die vergeleken met Nederland toch wel erg vervelend zouden worden op de langere termijn. Hoewel het in Nederland af en toe wel wat minder strak georganiseerd mag. India kent op het gebied van dagelijks leven en de invulling daarvan misschien nog wel meer vrijheid dan Nederland, hoewel die vrijheid hem met name in de kleine dingen zit.

Wat is het lekkerste Indiase eten?

Jeroen: er zijn zoveel lekkere gerechten, het is moeilijk er een te kiezen. Maar als ik echt moet kiezen dan is het chicken zaffrani curry met naan. Hebben we redelijk laat ontdekt dit gerecht, maar is met stip naar nummer 1 gestegen. Maar butter chicken, tikka massala en paneer sofiyani volgen op de voet. In Nederland gaan we zeker op zoek naar een lekkere Indiër!!!

Edith: poeh, heel lastig deze. Ik kies als voorgerecht voor tandoori broccoli en als hoofdgerecht voor boternaan met witte rijst, samen met palak paneer en butter chicken. Toetjes is niet helemaal mijn ding, maar na deze maaltijd kun je die ook niet meer op.

Hoeveel kilo bagage hadden jullie?

Beide: we mochten 80 kilo meenemen aangezien we het geluk hadden business class te mogen vliegen (ja in de Airbus A380). Op de heenweg haalden we de 80 kilo al, maar aangezien we aardig wat bezoek hebben gehad in India zijn er mooi wat kilootjes mee terug gegaan. Op de terugweg hadden we 83.6 kg en 5(!!) stuks handbagage. Denk dat we de 100 wel gehaald hebben...

Hoeveel vliegkilometers heb je afgelegd?

Edith & Jeroen: 43.600 kilometer inclusief de heen en terugvlucht van NL naar India. Ja, toegegeven, milieuvriendelijk is anders, dat is waar. Maar in India liggen de bezienswaardigheden nu eenmaal niet op rij en loopafstand.


  • 03 September 2013 - 17:05

    MAMA/MIEKE:


    Hoi lieve schatten,

    Ja het was gezellig op Schiphol. Heeeeeerlijk om jullie weer te zien.
    En wat een ontzettend leuk idee om de site op deze manier af te ronden!!!
    Geweldig!!

  • 03 September 2013 - 17:06

    Mama/Mieke:

    En de 6000 toch nog gehaald!!!!

  • 03 September 2013 - 17:19

    Annelies:

    Prachtig hoe ik jullie gezond,gebruind en big smile door de deur zag komen zaterdag op luchthaven.Mijn two white people zijn back in town.Inderdaad wat een bagage,wat hebben we een mooie dag gehad genoten.Maar ook ik zal moeten toegeven dat ik jullie reisverslagen,smsjes en skype ga missen.Maar zal er zeker nog vaak aan denken en zelfs nog herhaaldelijk lezen.

    Veel succes voor de toekomst en tot snel.


    mam en pap.

  • 03 September 2013 - 22:13

    Richard En Nancy:

    Welkom terug Jeroen en Edith,
    Ook dit (eind)verslag is weer prachtig om te lezen. We hebben jullie hele reis gevolgd via deze site en echt genoten van jullie fantastische verhalen/ foto's.
    Fijn dat jullie weer goed en gezond terug zijn aangekomen. Geniet van jullie oost, west, thuis best!!
    Groetjes, Richard en Nancy

  • 09 September 2013 - 16:33

    Mariken & Rogier:

    Lieve broer en schoonzus,

    Welcome back op Nederlandse bodem! Goed dat de familie /vrienden jullie hebben onthaald op Schiphol en wat jammer dat wij er niet bij konden zijn. Gelukkig zien we jullie komend weekend en kunnen we weer bijkletsen als vanouds!

    We hebben jullie gemist en Iris vroeg laatst nog wanneer 'Hoepert' weer thuis kwam :-P (je mocht overigens van haar nog wel even in India blijven (gezien ze je spokerij onder de tefale van enige maanden geleden nog niet vergeten is....))

    Tot zondag weer!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Edith en Jeroen

Actief sinds 29 Dec. 2012
Verslag gelezen: 760
Totaal aantal bezoekers 33625

Voorgaande reizen:

03 Februari 2014 - 19 Juli 2014

Back to India: part 2

27 Januari 2013 - 31 Augustus 2013

Onze avonturen in Hyderabad, India

Landen bezocht: