Just a normal day in the office - Reisverslag uit Haiderabad, India van Edith en Jeroen - WaarBenJij.nu Just a normal day in the office - Reisverslag uit Haiderabad, India van Edith en Jeroen - WaarBenJij.nu

Just a normal day in the office

Door: Edith

Blijf op de hoogte en volg Edith en Jeroen

26 Februari 2013 | India, Haiderabad

De dagen vliegen voorbij. We staan rond half 8 op (ja, we weten het: Luxe) en kunnen dan lekker in het zonnetje (het is hier 30-35 graden en het wordt nog elke dag warmer) op ons balkonnetje ontbijten. Om kwart over 10 haalt onze driver ons voor de deur op zodat we binnen 20 minuutjes op kantoor zijn en dan dus mooi achter ons bureau zitten als het team arriveert.
Rond 2 uur gaan we lunchen op kantoor. De Indiase mensen hebben de keuze tussen voedselbonnen die ze dan als aftrekbaar deel van hun salaris ontvangen of meer salaris en dan zelf zorgen voor je lunchpakket.

Wanneer je de kantine binnen komt dan staat er een vitrine klaar met voorbeelden van het eten van de dag en er hangt een bord met de namen van de gerechten erop. Alles is in de keuze veg of non-veg. Aangezien Jeroen en ik echte vleeseters zijn is de keuze meestal snel gemaakt. Non-veg betekent in dit land uiteraard alleen kip. Kip het meest veelzijdige stukje vlees…
Je sluit dan achteraan in de rij voor een bureautje en doet je bestelling. Met je bonnetje ga je naar de andere kant van de kantine en sluit je achter je rij (Indiaas veg, Indiaas non-veg, Chinese veg of Chinese non-veg) aan en wacht op je beurt. Vervolgens krijg je een mega bord eten. De kosten zijn gemiddeld EUR 0,70 en dan zitten we aan de dure kant omdat we voor non-veg gaan. De veg-gerechten kosten namelijk maar EUR 0,50.

Wat erg leuk om te zien is, in de kantine, is dat veel mensen hun eigen eten meenemen in ik-weet-niet hoeveel tupperware bakjes in allerlei verschillende soorten, maten en kleuren. Dan wordt dat opgewarmd in de magnetron en vervolgens eet de hele tafel er samen van. Zo ook bij ons! Ons team wil dat we alles proberen wat hun moeder vroeg in de ochtend heeft bereidt en ze zijn heel benieuwd wat we er dan weer van vinden zodat ze dat thuis kunnen vertellen. Als we het zo ver zouden laten komen dan nemen ze elke dag eten voor ons mee en kunnen we ons zelfs die EUR 0,70 besparen. Dat is uiteraard niet de bedoeling dus we nemen kleine hapjes om ze tevreden te stellen. Maar het is ook wel leuk om al die nieuwe smaken te proeven. Ook hebben we ons voorgenomen om ze in de komende 2-3 weken eens te trakteren op een lekkere lunch buiten kantoor. Denk dat we daar maar een maandelijkse activiteit van dienen te maken.

Als toetje is er een Fruitcorner. Daar kun je kiezen voor een bepaalde fruitshake of een bord fruit. De kosten zijn EUR 0,30 voor een shake en EUR 0,60 voor een bord fruit. In de supermarkt is het fruit ook echt goedkoop. Voor een galia meloen betaal je 14 eurocent. Precies tegenovergesteld als in NL dus, waar de gezonde gerechten meestal duurder zijn dan de niet-gezonde gerechten.

Op vrijdag is er trouwens een busy season snack en die is gratis. Je krijgt dan een pakje sap te drinken en een bepaalde burger (kip, aardappel of wat dan ook mogelijk is zonder bief).

Wanneer we klaar zijn met eten dan ga je naar de washingroom. Je levert je bord in en dan kun je je handen en gezicht wassen. Zeker nodig hier, want er wordt gegeten met de handen. Bestek, daar doen ze (en dus ook we) niet echt aan.

Vervolgens gaat de werkdag tot 20.00 uur verder en op dit moment vliegt dat voor ons echt voorbij. Helaas zijn er nog wat opstartproblemen. Dat ligt absoluut niet aan de mensen hier, ze zijn nog steeds enthousiast en leergierig. Hopelijk komt voor deze opstartproblemen in de komende 2 weken een oplossing.

Als er nog geen eten in huis is dan dienen we na het werk richting supermarkt te gaan en vervolgens richting huis. Dit weer allemaal met onze driver. Rond half 10 ben je dan aan het eten en dan is er nog wat spaarzame tijd die we op dit moment vooral besteden aan het voorbereiden van het werk/ trainingsmateriaal voor de volgende dag, het opruimen en inrichten van het appartement of een dvd’tje kijken voordat we rond half 12 naar ons bed gaan.

Zoals jullie zien nogal een ander ritme als in NL maar het bevalt ons goed. We beginnen onze draai te vinden.

• 26 Februari 2013 - 17:54

Angelina & Bas:

Hallo,

Inderdaad een heel ander ritme dan hier!
    En lekker weer hebben jullie,hier ligt sneeuw.We zijn wel weer toe aan wat zon;)
    De prijzen zullen jullie wel tegenvallen als jullie weer terug zijn,haha.

gr,xxx

• 26 Februari 2013 - 20:03

Will En Gerda Crombach:

Hoi
    Als ik dit allemaal lees {geweldig} Hopelijk gaan jullie er niet te vlug aan wennen ,in ieder geval wat de prijzen betreft.Hier is het ook geweldig sneeuw!!!!!!!!!!koud!!!!!!!!maar de vooruit zichten zijn de komende dagen wel 5a6 graden boven nul hahahha. Leuk verslag en geniet maar van de ervaringen die jullie opdoen.
    groetjes de Crombachjes

• 27 Februari 2013 - 12:09

Marian Bosch:

Hallo Edith en Jeroen

Gelukkig gaat het goed met jullie.
    Lekker warm daar,hier is het brrrrrr koud en afgelopen weekend flink pak sneeuw.
    Vorige week schrok ik wel van het bericht van die ontplofte bom,gelukkig voor jullij goed afgelopen.
    Groetjes Marian en Jo

• 27 Februari 2013 - 19:28

Dorrith:

Hallo Edith en Jeroen,

Ik heb enkele weken gewacht voordat ik jullie een bericht stuur.
    Elke keer als ik jullie nieuwe avontuur lees, denk ik "wat mega gaaf dat jullie dit alles mee kunnen maken en het lef hebben gehad om er aan te beginnen"!!!!!!
    Jullie dagindeling ziet er inderdaad heel anders uit dan jullie gewend waren en zoals die normaliter in Nederland is. Dat wordt wennen als jullie weer terug zijn !!!!!!!!
    Het is erg leuk om jullie berichten te ontvangen en jullie avonturen daar uit 1ste hand te kunnen vernemen.
    Ik wens jullie een heel fijne, leerzame, maar zeker ook een veilige tijd toe in het verre India.

Lieve groeten,
    Dorrith