Happy Holi!! - Reisverslag uit Haiderabad, India van Edith en Jeroen - WaarBenJij.nu Happy Holi!! - Reisverslag uit Haiderabad, India van Edith en Jeroen - WaarBenJij.nu

Happy Holi!!

Door: Edith

Blijf op de hoogte en volg Edith en Jeroen

27 Maart 2013 | India, Haiderabad

Vandaag is het dan zover: het is Holi. Dat betekent voor ons een vrije dag hier in India om het feest der kleuren te vieren.
Eerst dan maar even een klein college over het hoe en waarom.
Holi is een van de belangrijkste hoogtijdagen binnen het Hindoeïsme.
Holi is afgeleid van holak en holika, twee planten met bijzondere eigenschappen. De bladeren van de holika-plant werden verbrand als symbolische reiniging van haatgevoelens, hebzucht, jaloezie en wrok.
Op de eerste dag van de lente (= Vasant Panchami), dat is 40 dagen voor het holi-feest, wordt de holika geplant op de plek waar aan de vooravond van het holi-feest, de Holika-Dahan (=Holika verbranding) plaatsvindt.

Waar men niet beschikt over de holika-plant wordt deze vervangen door bijvoorbeeld een bamboeplant. Op de vooravond van het holi-feest wordt deze plant tussen de brandstapel verbrand. Het hoog oplaaiende offervuur van de holikaverbranding symboliseert het absolute van het Opper-wezen. Zo dus ook in het kleine stukje Hyderabad waar wij verblijven. Gisteravond was hier al de opstapeling te zien om het offervuur aan te kunnen steken. Dat gebeurt om 24.00 uur.
In dit offervuur (homa agni) wordt ook een deel van het geoogste graan geofferd.
Op de morgen van het Holi-feest dienen alle Hindoes, na zich door een bad gereinigd te hebben, deel te nemen aan een hawan-plechtigheid (= vuuroffer) binnen het gezin.
Dit offer heeft twee functies:
1. Verering van het Opper- wezen,
2. Innerlijke individuele zuivering, wat tot uiting komt in de gebedsformule

De dag zelf, het holifeest (Kleurenfestival) valt aan het begin van de lente. Het feest viert het leven van de lente, de dood van de winter is overwonnen. Leven wordt gezien als warmte, kou is het symbool van de dood. Nu de lente in alle geuren en kleuren te voorschijn komt, is het voor de mens tijd geworden om met de natuur feest te vieren. Dit wordt uitbundig tot uiting gebracht in het strooien met geparfumeerd poeder, het uitgieten van gekleurd water en het besprenkelen met reukwater. De kleuren en de geuren stellen de natuur voor.

En dit wilden wij natuurlijk wel eens mee maken. We hadden wat “kleuren” (poeders) gekregen van een teamlid en we zijn het dorpje ingelopen om te bekijken hoe dit gevierd wordt. Nou dat hebben we (lees: Jeroen) geweten. De kinderen waren volop aan het spelen met poeders en waterpistolen en zaten van top tot teen onder de kleuren. Uiteraard kan een blanke jongen niet onopgemerkt voorbij lopen dus Jeroen werd al snel te grazen genomen. En dan eenmaal kleur op de wangen, is het ideaal voor andere mensen om er een schepje boven op te doen!!

Ons appartementencomplex had een tent opgezet en tonnen water neergezet zodat alle kinderen en “volwassen” vaders konden spelen met de kleuren en het water. Dolle pret uiteraard en ook hier werd Jeroen al snel voor uitgenodigd.

Dit hebben we dus maar mooi weer in levende lijve meegemaakt en zijn we niet meer alleen afhankelijk van de beelden van de Nikon reclame die jullie wellicht ook wel allemaal kennen.

• 27 Maart 2013 - 13:23

Edith En Jeroen :

Hi allemaal,

we begrijpen dat jullie enorm nieuwsgierig zijn naar de foto's bij dit verslag, maar de functionaliteit om foto's te uploaden ligt er op dit moment even uit.

Ze volgen zo spoedig mogelijk....

Groetjes,
    Edith

• 28 Maart 2013 - 09:48

Maartje:

Klinkt weer als een mooie ervaring!! Ben idd wel erg benieuwd naar de foto's!

• 28 Maart 2013 - 13:34

Anneliesdullens:

Harstikke leuk om mee te maken.
    Jeroen die voelt zich al helemaal happy onder de indiaanse bevolking.
    Dit moet toch wel heerlijk ruiken allemaal,zoveel geparfumeerde poeder en reukwater samen.

liefs uit geverik,annelies

• 28 Maart 2013 - 14:48

Mieke:

Hi Jeroen en Edith,
    Wat een leuke foto's. Geweldig om mee te maken!
    In Nederland is het ook gevierd door de Hindoes zag ik op de tv. Heel leuk om te zien, maar in het echt is beter natuurlijk.

Gr. Mieke

• 29 Maart 2013 - 08:19

Mariken:

Dat zag er leuk uit!!! Geweldig, jullie spelen op straat met gekleurd poeder, en wij hier maar werken (met buiten sneeuw)......Tis niet eerlijk ;-)

Tags: holi, india