House + Boat = Houseboat - Reisverslag uit Kochi, India van Edith en Jeroen - WaarBenJij.nu House + Boat = Houseboat - Reisverslag uit Kochi, India van Edith en Jeroen - WaarBenJij.nu

House + Boat = Houseboat

Door: Jeroen

Blijf op de hoogte en volg Edith en Jeroen

04 April 2013 | India, Kochi

Vorig weekend hebben we onze tweede trip gehad buiten Hyderabad. Deze keer ging de reis naar Kochi (voormalig Cochin). Dit ligt aan de kust in het zuidwesten van India en is een van de toegangspoorten tot de uitgebreide backwaters van Kerala. Na landing op het vliegveld om 22.30u bleek dat het er nog 31 graden was… aangenaam zo tegen de nacht…

We hadden een leuk hotel geboekt aan een meer met een mooi uitzicht. Een dag zouden we besteden om dingen te ondernemen en de tweede dag was gereserveerd voor de broodnodige ontspanning aan een lekker zwembad (let op: een zwembad van 105m lang!!!). Dat hadden we wel verdiend na een ongelooflijk frustrerende en hectische week op kantoor (laten we zeggen dat onze laptops na 8 weken ICT-frustratie op vrijdag bijna –het scheelde echt niet veel- het raam uitgevlogen waren)!!

Vooraf hadden we het plan bedacht om te varen in de backwaters, omdat het een erg mooie omgeving is en dan zien we ook wat meer dan alleen de stad Kochi. Echter op het laatste moment leek het erop dat dit niet doorging omdat de tour operator waar we mee aan het schakelen waren liet weten dat alles was volgeboekt tijdens ons verblijf. Aangezien de boottocht zou moeten gaan plaatsvinden in Alleppey wat een heel eind van Kochi af ligt, gingen we er vanuit dat het hotel ons ook niet verder zou kunnen helpen.

Na aankomst werden we meteen weer met de Indiase manier van doen geconfronteerd. Wij vroegen bij de receptie of dat ze ook tours organiseren voor speciale boten die rondvaren in de backwaters van Alleppey. Het antwoord was duidelijk: “ Nee meneer, dat is erg ver en dat kunnen wij niet voor u regelen…. Maar we hebben wel watersport activiteiten die u via het hotel kunt boeken”. Niet geinteresseerd… En dat was al nadat ze ons vakkundig een kleine upgrade van kamer hadden ‘ aangesmeerd’.

De volgende ochtend keken we nog even snel in het tour boek van het hotel om te kijken wat er dan nog meer te doen viel. Daarin stond dat het hotel toch speciale boottochten organiseert, dus wij gingen er vanuit dat dit rond Kochi zou zijn. Dus wij weer naar de receptie. Op de vraag of we dan niet zo’n ‘andere’ boottocht konden boeken was het antwoord: “ Nou meneer, dat wordt wel lastig, want die trips zijn in Alleppey…” . De spreekwoordelijke broek begint op dat moment toch al een klein beetje af te zakken. We hebben maar niet gevraagd waarom ze ons dat niet de vorige avond konden zeggen, het waren uiteindelijk toch echt dezelfde twee medewerkers die we tegenover ons hadden...

Na wat moeizame vragen en antwoorden beloofden ze ons dat ze hun best gingen doen om er nog een te regelen voor diezelfde dag, maar dat ging erg moeilijk worden zeiden ze erbij. In de tussentijd gingen we maar vast een ontbijtje scoren (wat overigens erg lekker was!!). Tijdens het ontbijt kwam er een medewerker om ons te vertellen dat ze gezocht hadden, maar uiteindelijk toch een gewone speedboot hadden gevonden in plaats van onze gewilde boot. Tja, daar hadden we nog niet echt veel aan (wij twee veeleisende reizigers :p )… En de spreekwoordelijke broek hing ondertussen op kniehoogte. Dus toch maar weer even terug naar de receptie 5 minuten later. Die wisten ons uiteindelijk te vertellen dat ze er toch in geslaagd waren om de gewenste boottocht te regelen. En...de broek is helemaal af :) Nadat we het over de prijs eens geworden waren (duurt ongeveer 15 minuten voordat ze alle verborgen kosten opgesomd hebben en begrijpen dat wij graag een totaalprijs willen horen), kunnen we vertrekken.

Eerst een ritje met de auto naar Alleppey. Eenmaal aangekomen wacht ons de gewenste boot: een houseboat. Nu zal dit bij menigeen (met name uit de generatie 30-ers) beelden oproepen van stampende bootfeesten met harde beukmuziek, veel drank en nog meer XTC. Maar niets is minder waar. Het is een combinatie van house + boat, oftewel een ordinaire woonboot zoals we die in Amsterdam ook hebben. Het mooie aan deze boten is echter dat ze beschikbaar zijn voor rondvaarten en dat je ze dus voor een aantal uren of dagen kunt huren. Bij het startpunt van de boten liggen in totaal zo’n 800 houseboats volgens een van de bemanningsleden, dus wat er nu zo moeilijk is om dit te boeken snapten we pas nadat bleek dat wij het volledige bedrag ter plekke moesten afrekenen en door drong dat het hotel niets verdient aan deze trips :)

De rondvaart zelf was helemaal mooi! Lekker rustig over de binnenwateren varen in een boot voor ons alleen met “huiskamer (inclusief de –nog nooit gebruikte- flatscreen)” , slaapkamer, keuken etc. Al gauw werd duidelijk dat we niet snel genoeg zouden krijgen van dit rondvaren op slakkentempo. Een les voor de volgende keer: Jeroen moet wat meer luisteren naar Edith, want die had al bij voorbaat geopperd dat we op zo’n boot moesten blijven slapen. Tijdens de rondvaart kregen we een traditionele Kerala lunch. Zoals we vaker op dit soort unieke trips smaakt het eten dan toch altijd nog beter dan normaal. Het was dus puur genieten van deze eenvoudige maaltijd.
Na de mooie rondvaart terug naar het hotel waar we ‘s avonds Mexicaans gegeten hebben in een restaurant dat voor de rest helemaal leeg was. Dus we hadden de tent voor onszelf.

Volgende ochtend vroeg opgestaan en ons klaargemaakt voor een vermoeiende dag relaxen aan het zwembad. Ook daar waren we in eerste instantie de enigen, waardoor we ons begonnen af te vragen of we niet allerlei leuke dingen aan het missen waren die de andere hotelgasten wel ontdekt hadden. Maar algauw kregen we gezelschap van meer mensen. Deze dag ging eigenlijk te snel voorbij want voor we het wisten zaten we al in het vliegtuig terug naar huis en zat de mooie trip er alweer op.

Op naar de volgende werkweek en aan het einde daarvan de volgende trip: Bangalore. Ja, we gaan daar oud collega Daphne bezoeken die daar momenteel voor de concurrent aan het werk is. Toch gezellig even drankje doen aan de andere kant van de wereld!!

Tot de volgende keer maar weer!

P.s. het was toch wel echt een lekker resort hoor!!

• 04 April 2013 - 19:51

Bas:

Ik heb een licht vermoeden dat dit verslag door Edith geschreven is.... ;-)

Goed dat jullie naast jullie drukke werkzaamheden ook aan genieten toekomen!

Groetjes!

• 05 April 2013 - 08:30

Mariken:

Poepoe, wat hebben jullie het toch zwaar met al dat geregel van boten etc....Wij gaan hier niet iedere week met het vliegtuig naar een zwembad van 105m!!! Tja verschil moet er zijn denk ik dan maar.....Enne, 31 graden?? Hier hebben we net de 5 aangetikt brrrrrr. Volgende week ga ik mijn visum regelen :-)!!

• 05 April 2013 - 12:34

Mama/Mieke:

Ik ben blij dat het er lekker warm is, want na alle kou hier ben ik er aan toe. Tot volgende week donderdag in Dubai en veel plezier in Bangalore!!

Lieve groeten.

• 05 April 2013 - 17:23

Marian En Jo Bosch:

Hoi Edith en Jeroen

Toch al van alles beleefd en gezien lees ik.
    Nog bedankt voor felicitaties voor mijn verjaardag.
    Met ons gaat het goed,wel druk met werk,Jo geregeld solliciteren.
    Heel veel groetjes Marian en Jo.

• 05 April 2013 - 18:00

Rogier:

zo klinkt wel allemaal goed hoor, die mini vakantie's in de weekeinde..
    geniet er maar lekker van.
    letten jullie in mei wel beetje op me meissie, wil haar graag heel terug hihi..
    veel plezier nog daar en leuk om de verhalen te lezen.. snel weer eens scype..