Cricket it is - Reisverslag uit Haiderabad, India van Edith en Jeroen - WaarBenJij.nu Cricket it is - Reisverslag uit Haiderabad, India van Edith en Jeroen - WaarBenJij.nu

Cricket it is

Door: Edith

Blijf op de hoogte en volg Edith en Jeroen

16 Mei 2013 | India, Haiderabad

Hi Allemaal,

We kunnen jullie natuurlijk niet de grootste sport van het land onthouden, namelijk cricket. Een sport waar in Nederland maar weinig mensen iets vanaf weten (ongeveer 1500 mensen spelen het in Nederland). Wij weten er echter inmiddels al aardig wat van, want op dit moment is de IPL (Indian Premier League) in volle gang. Dat is een toernooi dat ongeveer 6 weken duurt en waar de beste clubs van het land aan mee doen. Er zijn aardig wat buitenlanders aangetrokken om hierin mee te spelen in deze 6 weken. Dat zijn met name Australiërs en Zuid-Afrikanen want daar is de sport ook erg groot. Er is 1 Nederlander die meespeelt bij Calcutta. Hij kreeg tot nu toe weinig tot geen speeltijd, maar in de afgelopen 2 wedstrijden heeft hij laten zien dat hij toch erg belangrijk is voor het team. Tot 2 keer toe was zijn slagbeurt de beslissende die tot overwinning leidt.

Eigenlijk dien je te lezen dat de buitenlanders hier hun zakken aardig komen vullen want er gaat enorm veel geld om in deze sport. Sommigen beweren dat het totale geld dat in cricket omgaat de sport de tweede best betaalde sport ter wereld is (na de NBA), afgezet tegen het aantal toernooien en spelers in de wereld. Een gemiddelde speler krijgt voor 6 weekjes spelen al gauw EUR 100.000!!

Ook Hydrabad heeft een team dat mee doet en met name de mannen in ons team zijn groot fan. Ze hebben ons tijdens de lunchpauzes al veel van de regels uitgelegd en elke wedstrijd komt live op tv dus ook daar hebben we regelmatig naar gekeken. We waren zo enthousiast geworden dat we toch eigenlijk wel een wedstrijd in het stadion wilde bekijken. Toen we dat op kantoor voorstelden was iedereen razend enthousiast dus een nieuw teamevent was een feit. Woensdagavond was het dan zover; Hydarabad Sunrisers tegen Chennai Super Kings. Deze laatste was de nummer 1 van de ranglijst en heeft ook de beste Indiase bats-man (slagman) die aanvoerder is van het Indiase nationale team. Deze man is de volwassen versie van Justin Bieber in India, hij kan nergens komen, als hij 1 pink de lucht in steekt dan wordt iedereen gek (ook de fans van de tegenstander zo bleek in het stadion). Zo dus ook op het veld: als hij alleen nog maar wordt aangekondigd om het veld op te komen dan gaat het publiek uit zijn dak, laat staan als hij in het veld van positie verandert!! Dat hij dan ook nog getrouwd is met –hoe kan het ook anders- een Bollywood actrice maakt het allemaal nog interessanter.

Leuk detail: een paar dagen voor de wedstrijd, liepen we in een winkelcentrum een van de beste spelers van Hyderabad tegen het lijf (een Zuid Afrikaan genaamd Dale Steyn). Hij geldt als een van de beste bowlers (zeg maar Pitchers bij honkbal) ter wereld. Jammer genoeg hadden we iets te laat in de gaten dat hij het was en konden we hem niet meer om een foto vragen… Onze collega’s waren enorm jaloers dat we hem in levende lijve gezien hadden, want cricketspelers worden in het algemeen toch wel als helden beschouwd.

De wedstrijd begint hier om 20.00 uur, maar dat betekent kantoor al verlaten om 17.30 om proberen op tijd te zijn. De afstand die afgelegd dient te worden naar de andere kant van de stad is ongeveer 30 km, maar daar doe je zeker 2,5 uur over. Ook onze driver ging mee het stadium in, want hij was er nog nooit geweest. Goede mogelijkheid om hem dus te trakteren. Het terrein van het stadion hadden we om 20.00 uur bereikt, maar helaas kostte het ons nog wel een half uur om een parkeerplek te vinden en op onze plek te komen in het stadion. De aftrap (“afslag”) hebben we dus gemist en de Chennai Super Kings hadden al aardig wat “fours” en “sixes” gescoord in de tussentijd (zeg maar de homeruns en half-homeruns).

Korte uitleg van de sport: er start 1 team met slaan -1e inning. Dat team krijgt 20 (genaamd “overs”) keer 6 ballen te verwerken om een score neer te zetten. De tegenstander heeft dan een target (score andere team 1) om ze te verslaan –in de 2e inning. Als je de bal in 1 keer het veld uit slaat krijg je 6 punten (homerun). Sla je hem via de grond het veld uit dan krijg je vier punten (halve homerun). Sla je niet ver genoeg en de tegenstander houdt de bal in het veld dan dien je voordat je uit wordt gegooid of getikt (wicket) zo vaak mogelijk op en neer te lopen en het aantal keren dat je loopt is dan een run en dus een score. Meestal is dit echter maar 1 run. Je medespeler rent andersom dus je speelt met zijn tweeën tegen het andere team. Kun je 1 keer rennen dan is je teamgenoot dus de volgende slagman. Ben je te laat aan de overkant en kan de tegenstander de paaltjes omgooien (wicket = uit) dan komt er een nieuwe teamgenoot het veld in om te slaan. Een vangbal telt ook als wicket.

Wanneer is het spel afgelopen? Als er 10 wickets zijn bij een slagteam, dan is de beurt voorbij (ook al zijn er nog “overs” over, de beurt van dat team is over). Afhankelijk van wie begint, mag het andere team dan nog wel haar beurt afmaken en is de target dus wat op dat moment op het scorebord staat 1. Als het tweede team 10 wickets heeft voordat het target is behaald dan wint het eerste team. Dit gebeurd echter niet zo vaak. Deze IPL pas 1 keer en er zijn 55 wedstrijden geweest. Een andere mogelijkheid is dat het team dat als tweede aan de beurt is de target heeft behaald. De wedstrijd stopt dan direct. Hebben ze dan nog veel ballen over dan wordt dat een “complete white wash” genoemd. Met andere woorden het andere team wordt afgedroogd!

Uiteraard zijn er nog veel specifieke regels (die ook wij nog niet allemaal weten) maar daar zullen we jullie niet mee lastig vallen. Wellicht was dit voor sommige al te veel van het goede!

Maar ok, het stadion dus (dat is rond by the way want het veld is rond).Er kunnen 60.000 mensen in en die zaten er ook. We hebben geen enkele ander blanke toeschouwer gezien. Wij zaten boven en in tegenstelling tot wat we hadden verwacht, konden we het heel goed zien. De sfeer was fantastisch, iedereen zit door elkaar heen en schreeuwt en juicht om elk mooi punt. Niet voor te stellen dat in NL bij het voetballen de fans door elkaar zitten!! Er wordt bij elke time out bij de laatste 10 seconden heel hard afgeteld en wanneer de “decision pending” is omdat de elektronische scheidsrechter er naar moet kijken dan wordt er tot een beslissing genomen is hard geschreeuwd. Er wordt popcorn, chips en cola verkocht en alles loopt gemoedelijk. We hebben goed meegedaan en onze als echte “ Sunrisers” gedragen!!

Het resultaat was deze keer voor Hyderabad helaas niet zo goed. Ze werden verslagen met 77 runs (wat toch wel in de categorie “white wash” valt), maar wij hadden het enorm naar onze zin. Weer een leuke belevenis erbij. Daarnaast hebben we als die-hard fans een mooie vlag en Hyderabad Sunrisers t-shirts als souvenirs. Aangezien alles al is uitverkocht zal het voor ons ook bij deze ene keer blijven, maar op tv kunnen we het tournooi nog volgen. Ook op kantoor zijn de wedstrijden te volgen dus wellicht kijken we daar nog eens een match met zijn allen na werktijd.

Onze driver vond het trouwens fantastisch! Hij heeft enorm genoten en zijn hele familie gebeld om te vertellen waar hij was en om ze op de hoogte te houden.
Helaas waren camera’s niet toegestaan dus we hebben geen foto’s kunnen nemen en kunnen het dus niet met jullie delen. Dit verslag zal moeten voldoen.

• 16 Mei 2013 - 12:07

Henk Peeters:

Na één bezoek aan een wedstrijd hebben jullie toch al heel wat spelregelkennis opgedaan! Maar alleen al het sfeerproeven bij een wedstrijd in zo'n groot stadion lijkt mij helemaal geweldig.

• 17 Mei 2013 - 13:01

Annelies Dullens:

He ,Jeroen iets voor jouw misschien cricket spelen?Edith vermaakt zich wel in de skybox.
    Nou dat was nog eens een leuke verrassing voor jullie driver.

Veel plezier in Mumbai en tot skyps.
    Dikke kus mam en pap.

• 17 Mei 2013 - 18:55

Rogier:

he, leuk om de uitleg te krijgen, dan snappen we ook een beetje wat ze doen met die sport haha
    zag jeroen in zo'n t-shirt! kunnen jullie er ook 1tje voor mij mee nemen?

groetje en veel plezier dit weekend in mumbay met mariken

• 18 Mei 2013 - 14:35

Mieke:

Hoi Jeroen en Edith,

Wat zal Ramesh weer overdonderd zijn geweest en zijn ogen hebben uitgekeken!! Net als toen hij met ons uit eten ging. Hij beleeft nog eens iets met jullie. Zal het jammer vinden als jullie weer naar ons toekomen. Maar heeft dan wel mooie herinneringen aan jullie.
    Hij heeft het verdiend!

mama Mieke