City of Tempels - Reisverslag uit Bhubaneshwar, India van Edith en Jeroen - WaarBenJij.nu City of Tempels - Reisverslag uit Bhubaneshwar, India van Edith en Jeroen - WaarBenJij.nu

City of Tempels

Door: Jeroen en Edith

Blijf op de hoogte en volg Edith en Jeroen

09 Juni 2013 | India, Bhubaneshwar

Er stond nog een tripje op de planning: Bhubaneswar. Een plek in India die veel minder bekend is maar daarom niet minder mooi. Vrijdag 7 juni vertrokken en na 1 uur en 50 minuten noordoostwaarts, ongeveer 60 km van de zee, geland in de stad der tempels.

Na een half uurtje rijden vanaf de luchthaven bij het hotel Mayfair aangekomen kwamen we tot de ontdekking dat het hotel een enorm complex is met legio mogelijkheden. Onze kamer mocht er zijn, het weekend kon beginnen. 'S avonds hebben we nog een klein drankje en hapje gedaan (we hadden al een enorme biryani lunch -de delicatesse van Hyderabad- op kantoor verorberd) zijn we heerlijk op tijd naar bed gegaan om de dag erna klaar te zijn om Bhubaneswar te ontdekken.

Na een heerlijk uitgebreid ontbijt hebben we een auto en chauffeur bij het hotel geregeld en zijn we met tempelboek op pad gegaan. Het hotel bevindt zich in het nieuwe gedeelte van de stad en de tempels in het oude gedeelte. Het nieuwe gedeelte is echt erg mooi: stoepen (kennen we in Hyderabad niet), mooie groene bermen en overal veel groen. Het oude gedeelte is ook niet verkeerd, maar daar zie je uiteraard wat meer armoede, hutjes en onverharde wegen. Het aantal mensen op de weg viel ons erg mee, het leek overal maar erg rustig. Het is dan ook maar een klein stadje; ongeveer 1,5 miljoen mensen!!! Nog steeds 2 keer Amsterdam, maar voor Indiase begrippen erg klein.

De tempels die we hebben gezien waren erg mooi, ze lijken een klein beetje op die van Cambodja, maar staan dan allemaal afzonderlijk in de stad. Bhubaneswar heeft ongeveer 1000 tempels, waar we uiteraard maar een kleine selectie van hebben gezien. De namen van deze tempels zal ik jullie besparen, die weet je morgen toch niet meer (wat eigenlijk zoveel betekent als dat wij het op dit moment ook niet meer weten zonder de reisgids erop na te slaan...). Wel wat foto's bij dit verslag om jullie een indicatie te geven.

De lunch hebben we gehad bij een heel klein restaurant liggend bij het hotel. Overheerlijk!!

Daarna hebben we gerelaxed bij het zwembad en onze boeken verder uitgelezen (we wisten op dat moment dat er de week daaropvolgend een nieuwe bestelling aankwam in Hydrabad!). Voor het avondeten hebben we (voor het eerst in 4 maanden tijd) een massage gehad. Hier zag vooral Edith al een tijdje erg naar uit. En Jeroen, ook de flauwste niet, ging natuurlijk graag mee. Het vooruitzicht om door een Indiase schone gemasseerd te worden klonk erg aanlokkelijk. Helaas voor Jeroen werd hij eens goed onderhanden genomen door een kerel met schuurpapier handen. Maar, 1 ding moet gezegd worden: masseren kon hij!!! Dat maakte, naast de lekkere Chinese maaltijd, onze dag compleet.

De volgende dag lekker rustig aan doen. Alle mooie bezienswaardigheden van Bhubaneswar hadden we al gezien, dus we konden de zondag gebruiken waarvoor hij bedoeld is: uitrusten. Lekker bij het zwembad een boek lezen. Het weer is goed, ondanks dat het regenseizoen ook hier begonnen is. Alleen de lunchtvochtigheid is hier zó hoog dat het eigenlijk niet uitmaakt of je in het zwembad ligt of niet, we hebben nog nooit in ons hele leven zo hard gezweet als nu (fijn, die details...)!!! Op de zondag schijnt de zon! Dus uitrusten én aan onze Indiase look werken. Het leven van een expat is zo zwaar...

Rond 19.00u vliegen we weer op Hyderabad aan waar ons weer een drukke week te wachten staat. Hoe dichter het einde van ons verblijf nu nadert hoe drukker het lijkt te worden op kantoor!!! Maar, het is nog altijd leuk druk. En er staan weer leuke dingen op de planning, maar daarover later meer.

Doei!!!

Ps. Voor degenen onder jullie die denken dat we alleen een luxe leventje leiden en onze kop in het zand steken voor de wereld op straat (zoals misschien blijkt uit de laatste 2 verhalen over Mumbai en Agra), maak jullie geen zorgen. Buiten het feit dat we in Hyderabad zelf toch wel vaak armoede zien (niet in de laatste plaats 2 meter buiten het hek van ons appartement), worden we ook dit weekend weer vaak met de neus op de minder fraaie feiten gedrukt. Veel mensen in hutjes die niets anders te doen hebben dan in de vuiligheid rondscharrelen en op straat liggen. We zien het allemaal als we uitstappen om ergens rond te kijken. Mensen met een tekort aan ledematen, graatmager, vuile kleren en allemaal proberen ze om hun dagelijkse eten bij elkaar te rapen. Het probleem van dit land is dat het er eigenlijk teveel zijn. Om ze allemaal iets te kunnen bieden is wel wat meer nodig dan alleen een toerist met een goed gevulde portemonnee. Af en toe ben je wel geneigd om mensen iets toe te stoppen, maar daar wordt het probleem niet mee opgelost. Overbevolking is hier een van de grootste boosdoeners. Sterker nog, de meeste Indiërs raden het af om bedelaars geld te geven, omdat dat alleen maar aanmoedigt tot meer bedelen. Maar vaak is het toch moeilijk om geen uitzondering te maken...

• 27 Juni 2013 - 21:42

Mieke:

Hoi lieve Edith en Jeroen,

Wat een gave tempels. Ik moet echt nog eens terug om alle moois te zien!
    Nog even doorbijten met hard werken en dan kunnen jullie weer naar huis.

Groetjes mama Mieke