Groeten uit de rimboe - Reisverslag uit Haiderabad, India van Edith en Jeroen - WaarBenJij.nu Groeten uit de rimboe - Reisverslag uit Haiderabad, India van Edith en Jeroen - WaarBenJij.nu

Groeten uit de rimboe

Door: Edith

Blijf op de hoogte en volg Edith en Jeroen

20 Juni 2013 | India, Haiderabad

Het is alweer een maand geleden, maar we moeten nog even melding maken van wat thuisfront wat we over de vloer hebben gehad.

Op 14 juni kwamen Dullens Senior en Junior (Wim en Bas) naar Hyderabad. Voor Bas met ervaring op lange vliegreizen naar Azië een eitje... Voor Wim daarentegen toch wel een grotere uitdaging, zeg maar een soort van struisvogelei. Een paar zenuwen vooraf, een Annelies/mam die toch ook wel wat stress had, en dan is het zover. Van Geverik met 400 inwoners naar Hyderabad met 10 miljoen.

De hoogtepunten:
- de weg vinden op het immens grote vliegveld van Dubai.
- dollemansritten bij Ramesh in de auto, spookrijden, rotondes(van welke kant zouden we deze keer het rondje maken?), inhalen waar eigenlijk niet mogelijk en flink gas geven volgens Nikki Lauda stijl...
- alleen de stad in naar gebieden vol hordes nieuwsgierige en opdringerige Indiërs.
- Rondlopen in een stad die daar eigenlijk niet echt geschikt voor is, met net zoveel motors en riksja's als inwoners.
- Ingesloten worden door koeien op straat.
- de oude stad in voor een enorme cultuurschok.
- en tot slot het verschrikkelijk pittige Indiase eten met alleen sauzen, rijst en onbekende ingrediënten.

Maar wees gerust hoor, Annelies/mam. Zo erg was het niet!!!

Eenmaal aangekomen was de vlucht zo vergeten (ondanks het weinige slapen). Het vliegveld aan de linkerkant uitlopen, terwijl we ze nog hadden geïnstrueerd om aan de rechterkant te komen. Maar toen er luid en duidelijk "Eedje" over het vliegveld klonk (waarbij 500.000 Indiërs zich dood schrokken), was alles weer goed.

Een paar uurtjes rusten om bij te komen van de lange reis en dan meteen erop uit om rond te kijken. Te beginnen bij het dorpje rondom ons appartement. Op straat is het wel duidelijk wie dat er nu eigenlijk de attractie waren. Toch krijg je op die manier direct een idee hoe de mensen leven op straat. Eigenlijk moeten we zeggen: hoe ze liggend de dag doorkomen. Ons dorpje is een boerendorpje (daar houdt direct de vergelijking met Geverik op). Dat betekent dat mensen hun groente proberen te verkopen, maar op een manier die zo min mogelijk moeite kost. Alles ligt uitgestald op een houten plankje en zelf komen ze liggend de dag door op de grond achter dat plankje. Bij een klant staan ze op, maar zodra het kan gaan ze weer lekker liggen.
De kinderen zouden doordeweeks naar school moeten maar de meeste kinderen bij ons in het dorp gaan helaas niet naar school waardoor ze de hele dag een beetje rond hangen en helpen. Het is niet vreemd om kinderen in de leeftijd van 2 tot 6 jaar om half 11 's avonds op straat te zien.

Het straatleven kwam dus wel binnen bij senior en junior. Vervolgens was de eerste autorit door het business gedeelte van de stad een feit, want Jeroen werd van kantoor gehaald om vervolgens lekker bij de Griek te gaan eten. Voor Dullens senior was elke autorit een belevenis, Dullens jr bracht deze liever slapend door. Blind vertrouwen in onze Driver noemen we dat!!

Na lekker buiten te hebben gegeten, dat was in NL nog niet mogelijk geweest, was het tijd voor een goede nachtrust zodat we het weekendprogramma aankonden.

Zaterdagochtend stond Golconda fort op de planning, een van de mooiste attracties van Hyderabad. Na enkele uren daar rond gelopen te hebben en alweer de nodige fotoseries achter de rug te hebben met de lokale bevolking was het tijd voor een lekkere lunch in The Westin (de Indiase vuurdoop blijft nog even uit). Vervolgens hebben we flink souvenirs en cadeaus geshopt voor de achtergebleven dames in NL. Hadden we dat maar vast achter de rug :)

'S avonds hebben we heerlijk gedineerd in het mooiste hotel van Hyderabad met goed aangeschreven restaurants. Daar waren we zelf ook nog niet eerder geweest dus erg leuk. Bijkomend voordeel was dat er een gemengde keuken was. Op die manier konden we half Westers (Senior en Junior) en half Indiaas (wijzelf) eten. Heerlijk genieten dus!

Zondag was het vaderdag, een leuke bijkomstigheid om die dus in India te kunnen vieren. Dat hadden we een aantal maanden geleden nooit gedacht.
Een leuke, gezellige vaderdag brunch stond op het programma en die heeft heerlijk gesmaakt. Volgens goede Indiase traditie vindt het plaats in het Novotel. Dus naast goed eten ook nog veel plezier in het zwembad.

Nadat de vaderdag brunch erop zit, gaan we naar de volgende attractie: de Birla tempel. Dat is de tempel waar ons team ons mee naartoe had gebracht om het ware India te zien. Aangezien het zondag was, betekent het dat het enorm druk is omdat veel Indiase mensen hun zondag bij een tempel doorbrengen. Gewoon daar een beetje zitten, kletsen en eten. Zeg maar zoals het vroeger in NL ook ging voor de kerkgangers, maar dan zonder de pijnlijk houten kerkbanken. Ook heb je hier een mooi uitzicht over het meer en Hyderabad. Goed toeven dus.

Op maandag begon de werkweek weer dus hebben de mannen zich alleen vermaakt. De Driver stond tussen 11 en 8 tot hun beschikking dus ze zijn er lekker op uit gegaan. Tuinen, een boottocht en wat rondwandelen in het dorp. Vervolgens een beetje zwemmen of sporten bij het appartement om dan ons alweer van kantoor te halen voor HET diner van de week; Indiaas eten. Daar zullen we kort en krachtig over zijn: het is bij die ene keer gebleven die week!!!

Dinsdag hebben de mannen het rustig aangedaan. 'S avonds zijn Jeroen en Bas naar de film geweest en hebben pap en ik onder het genot van een Mexicaans diner heerlijk bijgekletst.
De dag er op volgend gingen we (Jeroen nam de honeurs alleen waar op kantoor) voor een kennismaking met het echte India naar het oude gedeelte van de stad. Een ritje van een uur, maar dat vliegt hier voorbij omdat op elke hoek van de straat wel weer iets te zien valt. We hebben in de paleistuinen rond gelopen en daar het een en ander bezichtigd. Vervolgens hebben we het echte Indiase leven geproefd door midden in de stad tussen de duizenden mensen rond te lopen. Op die manier vliegt de dag voorbij en voor we het wisten kon Jeroen weer worden opgehaald om richting Italiaan te gaan om te eten.

Donderdag heeft Bas nog een bezoek gebracht aan Jack & Jones en hebben ze nog een lekker dagje gerelaxed. Zo vliegt de week natuurlijk voorbij en is ie achteraf veel te kort, maar wat ben ik blij dat ik ze heb kunnen laten zien hoe het er hier aan toe gaat en dat we ons hier prima redden.

Broertje, nogmaals bedankt dat je bent meegekomen.

Groetjes en tot snel

• 17 Juli 2013 - 19:19

Wim Dullens:

Ja,Edith en Jeroen het was een prachtige maar zeker mooie tijd in India.Had het zeker niet willen missen ondanks de nodige cultuurschokken.Het blijft heel lang nagenieten van wat we allemaal gezien,gedaan en meegemaakt hebben.En dan hebben we nog de mooie foto''s waar we regelmatig naar kijken.Leuk dat ik deze reis met Bas heb mogen maken.Maar ook was ik blij om jullie weer te zien en dat jullie het heel aardig voor mekaar hebben met z'n tweetjes.Nogmaals bedankt voor de mooie dagen in India.

Gr,vanuit een landelijk geverik(geen rimboe) en tot gauw.
    Pap.wimpie

• 24 Juli 2013 - 22:44

Elianne En Paul, Millou En Esmee:

Ha Edith en Jeroen,

We hadden inderdaad het verslag vh familiebezoek nog gemist. Geweldige ervaring zo te zien! Wim kan in iedergeval daar nog an de slag aangezie de kranen wat kleiner zijn. Geniet en nog even van en mn succes de laatste maand!

Groeten oet de Daal